torsdag 21 januari 2016

Namnsdagar

Idag är det min namnsdag och det finns få saker som jag gillar så mycket som min namnsdag. Jag vet inte varför jag gillar namnsdagar så mycket men det är väl lite att de är så undangömda firningstillfällen (och jag älskar att fira), samt att man inte firar att man lyckades ploppa ur sin mama efter nio månader (den dagen borde man egentligen fira mamman som gave birth då det faktiskt var denne som gjorde grovjobbet). Man firar väl lite mer att man fått ett namn tilldelat till en som ska passa en och som blir lite del av en personlighet. Det gillar jag!

Mitt namn Agnes kommer från grekiskans agnós som betyder ren och kysk (vilket typ alla kvinnonamn gör lol). Men det kan även betyda guds lamm efter Agnus, vilket jag förresten tycker är ett splendid smeknamn för mig, kompisar snälla börja kalla mig det. Det kan ÄVEN betyda hjärta och en kärleksfull och glad person. Det romerska helgonet St. Agnes brukar avbildas med ett lamm och en bok. Vilket jag tycker är coolt, minus de facto att hon avböjde ett frieri som trettonåring för att hon ansåg sig vara trolovad till Kristus vilket fick henne dödad. Definitivt mindre skoj.

Själv är jag döpt efter Maria Gripes bok Agnes Cecilia - en sällsam historia. Det är ganska bra bok, kuslig och filmatiserad med. Mest är jag väl nöjd att jag är döpt efter en bok då jag tycker det passar min personlighet så bra. Mitt mellannamn Cecilia är inte lika kul, det betyder typ bara "den blinda".  Men men.



Just nu sitter jag och firar mig själv med en kopp varm kakao och sen ska jag hem till mor min och fixa i ordning mitt rum då jag har flyttat hem och gråtit så mycket för att det suger dase.
Men det tar vi en annan gång.
Puss och grattis alla Agnesar och Agnetor! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar