onsdag 25 september 2013

Onsdagsilska: Miss Skinny

Antagligen var det många av er som såg annonserna för klädkedjan Miss Skinny som kom upp nu i veckan. Det var en kampanj som riktade sig till "size zero", som sa att de välkomnar ett smalare ideal och tapetserade hela stan och propagerade med budskapet "DO YOU FIT IN?". Nej, inte längre kände jag.
Det hela visade sig vara en PR-bluff marknadsförd av riksföreningen mot ätstörningar, Frisk och Fri.

Jag tycker detta är ett så för jävla stort snedsteg att det inte finns. Jag blir åt helvetes förbannad. Att Frisk och Fri som kämpar mot ätstörningar väljer att marknadsföra sig själva genom triggande bilder och genom att sända ut ett meddelande som stämmer 100% överens med det ätstörda idealet. Tanken bakom det hela var tydligen att skapa debatt. Något de lyckats med, på helt fel sätt.

Hur många tjejer (och pojkar) åt mindre den dagen då de fick frågan ställd av en annons på internet: passar du in, är du tillräckligt smal för att passa in i vårt samhälle? Hur många redan ätstörda personer fick se reklamen och känna sig triggade: nu är detta inte bara min värld, samhället säger nu till och med åt mig att jag är för tjock för det. Hur många personer ändrade uppfattning om sig själv den dagen, kanske påbörjade ett beteende som kan leda till en livslång sjukdom? Att detta var ett PR-trick spelar ingen roll alls, skadan är redan gjord.

Det är inget fel på att vara smal, det är inget fel på att vara stor. Vi har alla olika kroppsformer och väger olika mycket. Men vi är precis lika mycket värda och vi ska inte shamea någon jävla vikt. Sluta upp med att ständigt fokusera på hur mycket en kvinna väger, sluta upp med att endast ställa en kvinnas yttre i en spotlight. Vi är redan så fångade i detta patriarkala och dömande samhälle att till och med riksförbundet för ätstörningar väljer att göra en trigger-reklam. Hur jävla snedvridet är inte det.

Självklart är det positivt att uppmärksamma ätstörningar, att de ständigt finns runt omkring oss och att försöka minska den absurda siffra ätstörda vi har i Sverige idag. Men att göra det på detta sätt är så mycket dubbelmoral att jag får ont i magen och mår illa.

Over and out

4 kommentarer:

  1. u said it görl. Man kunde tro att de skulle vara mer medvetna om trigging men nejnej. Du får inte lita på någon.

    SvaraRadera
  2. tycker bara det är skitbra att folk engagerar sig och tror verkligen inte att en annons som legat ute i en vecka gör så mycket skada med tanke på hur tydligt (tycker jag) det var att den var fejk och hur mycket större det blev när de faktiskt kom ut än var det var när bara annonsen låg ute. tycker det är trist att varje gång någon engagerar sig kommer folk och kritiserar och vrider och vänder på det till något negativt. förstår din poäng och vet att många andra har skrivit samma sak, men håller inte med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag är lite bakom flötet men jag förstod inte att den var fejk förrän det annonserades och kände att jag fick ångest när jag stoppade något i min mun faktiskt. Men det kan ju vara jag bara såklart. Förstår vad du menar och håller med, ofta tycker jag att det är synd att man väljer att se saker ur en negativ synvinkel men just detta reagerade jag på då jag alltid haft ett ganska dåligt förhållande till mig själv och en sne självbild och just därför kunde relatera till vilka känslor pr-tricket trots allt väcker/te. Tror även att annonsen medförde positiva reaktioner också, att den på vissa sätt lyckades men tycker detta var att uppmärksamma ätstörningar på fel sätt, något som jag även tycker att riksförbundet mot ätstörningar borde ha koll på.

      Radera