torsdag 26 december 2013

Ett år i böcker

Nu är jag på ett äventyr tror jag, eller på en strand vem vet. I ALLA FALL hade jag tänkt göra ett genomgående milslångt resumerande inlägg om det fantastiska året 2013 men sen tänkte jag NEJ FYFAN. ORKA. NEJ. nej.nej.
Så jag kom på en mycket bättre idé vilken är att sammanfatta 2013 genom alla böcker jag hittills hunnit läsa i år. Jag må erkänna att det faktiskt varit rätt knapert på bokfronten. Det får bli ett nyårslöfte.

De med en stjärna efter sig tyckte jag om extra mycket.

 Januari
The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
Efter Mörkrets Inbrott - Haruki Murakami
The Casual Vacancy - J.K Rowling
Småtrollen och den Stora Översvämningen - Tove Jansson
Momo eller Kampen om Tiden - Michael Ende
Sent i November - Tove Jansson *

Februari
High Fidelity - Nick Hornby
Jag, Robot - Isaac Asimov
Dockskåpet - Tove Jansson *

Mars
Hundraåringen som Gick Ut Genom Fönstret och Försvann - Jonas Jonasson

April
:(

Maj
Hetta - Ian McEwan
Never Let Me Go - Kazuo Ishiguro
En Fager Mö - Joyce Carol Oates

Juni
Den Amerikanska Flickan - Monika Fagerholm *
Havsmannen - Carl-Joha Vallgren

Juli
Flickan Från Ingenstans - Justin Cronin
The Prisoner of Heaven - Carlos Ruiz Zafón *
Glitterscenen - Monika Fagerholm
Den Vidunderliga Kärlekens Histora - Carl-Johan Vallgren *
Nattens Cirkus - Erin Morgenstern

Augusti
Processen - Franz Kafka *
Livet - Keith Richards
Näsan - Nikolaj Gogol
Medan Tiden Tänker på Annat - Niklas Rådström
Trollkarlen från Oz - L Frank Baum
Vindens Skugga - Carlos Ruiz Zafón *

September
Frukost på Tiffany's - Truman Capote
The Handmaid's Tale - Margaret Atwood

Oktober
Alltings Början - Karolina Ramqvist
Glaskupan - Sylvia Plath *
Ängelns Lek - Carlos Ruiz Zafón *

November
Madame Bovary - Gustave Flaubert *

December
Stäppvargen - Hermann Hesse *

Vi får se vilka fler jag hinner njuta av innan året slutar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar