fredag 28 februari 2014

Boktips från januari och februari

Hej alla hingstar!
Var någon som för ett tag sedan lade frågan om boktips här i mitt kära kommentarsfält så jag tänkte droppa några nya böcker jag läst på sistone, trots att jag med sorg i hjärtat får erkänna att jag varit überusel på att läsa. Har helt enkelt inte hunnit med. Men jag tipsar om det jag har i tipslådan helt enkelt.

I Januari läste jag endast två böcker.
- Diva av Monika Fagerholm
- Kallocain av Karin Boye.
Båda dessa böcker var helt fatastique. Älskar ju Fagerholm mer än allt typ, ett helt galet språk som kryper under huden på en och gör en lycklig, fundersam och allmänt spjuveraktig. Gillar inte riktigt att berätta vad böcker handlar om då jag tycker att halva nöjet är att öppna en ny bok inte ha en aning om vad den faktiskt handlar om. MEN LÄS DEN!

Kallocain vet nog de flesta av er vad den handlar om redan. Jag som håller mina dystopier nära hjärtat rådiggade såklart denna. Är en ganska stor Boye-fantast överlag och tycker bara det är kul att den här blev skriven innan 1984 och se hur mycket Orwell faktiskt påverkats av vår kära Karin.

I Februari har jag läst:
- Elefanten som gick upp i rök av Haruki Murakami
- Kärlek i kolerans tid av Gabriel García Márquez

Båda dessa var också superb.
Murakami är ju en stående favorit i min bokhylla och denna bok är fylld av noveller i exakt samma magiska realism-anda som alla andra av hans mästerverk. Gos på toppnivå helt enkelt.

Kärlek i kolerans tid ville jag typ inte läsa ut för att jag tyckte den var så underbar och pittoresk. Sög åt mig varje ord och beskrivning och gottade mig i fantastiskt författeri.

Just nu håller jag på att läsa Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov vilken jag visserligen inte läst för långt i men som jag redan fastnat för.




För fler boktips kan ni ju spana in alla böcker jag läste förra året HÄR

kram

PS. För dig som undrade vad jag heter på instagram så är det så simpelt som agnesiod.
KRAM

2 kommentarer:

  1. men TACK the queen of books!
    nu ska jag läsa :D och
    obs: du är ballast

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, the queen of books är ett smeknamn jag absolut köper va. Läs på och njut hörru.
      + TACK!!

      Radera