onsdag 30 oktober 2013

Böcker åh som mitt hjärta slår för er.

Senast köpta inbundna bok: Wow, tror faktiskt det var längesen vilket betyder att det bör vara Glitterscenen av Monika Fagerholm
Senast köpta pocketbok: Madame Bovary av Gustav Flaubert. Har ju lovat mig själv att inte köpa några nya böcker innan jag läst ut alla i min bokhylla. Har dock gjort det nu så mm.

Favoritgenre: Typ magisk realism 
Ultimata längden på en bok: Spelar absolut ingen roll, allting beror ju på innehållet.
Favoritbokhandel: Älskar antikvariatet i Kattesund men blir väl oftast att man står på Gleerups och bläddrar.
Favoritbibliotek: Har väl inte särskilt många att välja på men har ett så fint förhållande till Lunds stadsbibliotek så det får bli det.


Favoritplats att läsa (i hemmet): Köksbordet eller min mammas fåtölj
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Stadsbiblioteket eller Spykens biblioteket
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Tycker inte om inbundet så mycket förutom att det ser lite luxuöst ut i bokhyllan men Rowling får vara inbunden hon.

Bästa lässnackset: Inget alls ju. Hatar att äta och läsa samtidigt helt fruktansvärt omöjligt va
Bästa läsdrycken: Kaffe 4 lyf
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Total tystnad <3
När på dygnet läser du helst? Morgonen, förmiddagen, eftermiddagen, kvällen, natten
Bästa bakfylleläsningen: Mumin

Bästa kollektivtrafikläsningen: Hehe, åker ju aldrig kollektivtrafik pga rädd för bussar så är tom på svar men kan väl tänka mig någon pocket.
En bok du läst på sistone som inte var så bra: Hmm.. den senaste som inte var sådär 100 % var kanske Livet av Keith Richards eller Nattens cirkus av Erin Morgenstern
En bok du ska läsa om: Mumin igen såklart och hp. Mina bästa omläsare
Boken/böckerna du läser nu: 
Madame Bovary 
Nästa bok på tur: 
Hade tänkt läsa Anna Karenina faktiskt. Känns bra till november.
Författare du helst läser på originalspråk: 
Kanske Rowling och Tolkien

En bok du inte har läst klart: Vita tänder av Zadie Smith. Kämpade med den och gillar sättet den är skriven men av någon anledning blir den så seg för mig.
En författare du beundrar: 
Hmm, är nog mer svartsjuk på författare. När jag läser en riktigt bra bok kan jag bli arg och tänka "fan varför är det inte jag som har skrivit denna briljanta bok".
Den bästa boken du har läst det här året: 
Älskade verkligen Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm men även Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. Dockskåpet av Tove Jansson är också kärlek.

Listan är brutalt kidnappad från Flora
Kul grej som jag tänkte igår: Åh, vad mysigt det hade varit med en fin käresta som kunde hålla om mig nu när jag ska sova. Sen tänkte jag igen, skrattade och ba HAHAHAHHAHA no I have my books duh.

ps. här är en bild på en söt kanin om du har en dålig dag/morgon. 

4 kommentarer:

  1. boktips (försöker tipsa om dessa te alla som jag vet läser böcker): tjänarinnans berättelse, oryx och crake, syndaflodens år, alla av margaret atwood!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK!! Ska kolla upp. The Handmaid's Tale av Atwood har jag läst, super!

      Radera
  2. Det "ibland vid mitt kvällste kan jag få en egendomlig känsla av att inte finnas till, nästan som om jag aldrig funnits", vilken bok är det från?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer från Tove Jansson novellbok Dockskåpet. Det är en ganska okänd novellsamling som aldrig riktigt fick någon publicitet men fortfarande stört bra som allt Tove Jansson gjort

      Radera